úterý 28. února 2017

První frugal měsíc

Je za mnou první měsíc na cestě k optimálnějšímu životu. Tenhle článek je taková všehochuť. O přístupu, o investicích, o výdajích, o příjmech, o nákladech na volný čas. Myšlenky, které jsem za měsíc nasbíral a chci si je uložit. Budu rád, když mi to někdo okomentuje s tím, jak vypadá jeho rozpočet a porovnáme.

Minimalismus


Probral jsem další část věcí, a vytřídil jsem další na poslání dál. Podívejte se. Co zbylo je teď mnohem smysluplněji uloženo než dřív a dělá mi to radost.

Voluntary hardship


Celý zbytek článku obhajuji, že i přes malé výdaje nijak netrpím. Tak teď se přiznám, že trochu složité si to přeci jen dělám, ale schválně. Věřím tomu, že hédonistická adaptace je mor, a že je potřeba ji občas zrestartovat. Uvědomím si, jak jsou některé věci dobré, až když je nemám. Tenhle měsíc jsem trénoval hned na dvou věcech. Asi před týdnem se mi povedlo si rozbít monitor. Místo toho, abych si hned koupil nový jsem se rozhodl, že budu chvíli fungovat jen s noťasem. Kupodivu je to docela v pohodě. A až si nový monitor skutečně pořídím, tak mi bude připadat obří :)

Taky jsem asi týden bez internetu v mobilu. Přecházím na firemní tarif, čekám, kdy se to přepne, a nechci si kupovat balíček na další měsíc, ze kterého bych využil jen pár dní. A ono to, kupodivu, taky nejsou žádný muka. Poslouchám na cestách podcasty, které si předtím stáhnu doma na wifi a je mi fajn. Zabraňuje to takovému tomu kompulzivnímu kontrolování facebooku. A až ten internet zas budu mít, tak mi to bude přinášet mnohem víc radosti, než v době kdy jsem na něj byl zvyklý. Yay.

Příjmy


S potěšením mohu konstatovat, že jsem vydělal (po odečtení daní) víc než trojnásobek mých výdajů. Tento měsíc jsem se kousl, a napracoval nejvíc hodin za poslední rok a půl.

Práce doma je skutečně náročná na to, že se člověk musí honit do práce sám.
Teda ono to není zas až tak složité, ale je to potřeba to dělat. Já jsem to dřív nehrotil a bral jsem to tak, že dokážu vyžít s tím, co vydělám, i když se tak trochu flákám. Teď, když mám cíl vydělávat víc a investovat, tak je jednodušší si nastavit nějaký systém. Díky tomu ty konkrétní limity nejsou arbitrární a líp se dodržují. Můj den teď vypadá tak, že úderem deváté začínám pracovat. Někdy je to trochu náročné, protože jsme dřív měli doma taková líná rána, a teď to narušuji s tím, že “teď nemám čas, teď už pracuji,” což je mi někdy trochu líto. Ale má to svůj důvod a má to svoje výsledky, tak to stojí za to. Rozhodně to není tak, že bych se sdíral z kůže, a moji životní spokojenost to nesnižuje, spíš naopak. Když už totiž s prací začnu a zaberu se do toho, tak mě to baví, a mám z toho dobrý pocit. Těžký jsou jen ty začátky.

Investice


Co se investování týče, tak stále čekám až koruna posílí po konci intervencí. To bude nejdřív někdy v létě. Očekávám, že pak posílí o několik procent, tak se nevyplatí teď investovat do ničeho s nižším výnosem. Takže čekám.
Další relevantní věc je, že v současnosti je trh dost drahý. Doporučuji tenhle graf. Není nutné stoprocentně rozumět tomu, jak se to číslo počítá. Stačí si všimnout, že vždycky, když bylo nahoře, tak přišla nějaká krize nebo recese. Bylo by fajn, kdyby nějaká krizička, chci říct korekce, přišla akorát tak teď, abych za půl roku nakupoval za silnou korunu levné akcie. Můžeme jen doufat.
Zatím jen dál studuju, jak to teda budu dělat, až to budu dělat, a nedělám nic.


Výdaje


Celkově jsem za minulý měsíc posbíral výdaje za 16 000 (toto číslo stejně jako ostatní v tomhle článku je zaokrouhlené). V tomto číslu nejsou odvody a daně, ty beru jako snížení příjmu, nikoli výdaj.

Lepší než jsme čekali! Vhodně jsem s tímhle začal v nejkratší měsíc roku, aby to dobře vypadalo. Poctivě jsem všechno zapisoval do toshlu. A teď mám podrobná data.


Bydlení


Bydlení se vším všudy včetně internetu mám za 8100 (To je polovina nákladů, druhou platí samozřejmě můj muž). Je to drahý, ale zase máme velký byt jen pro dva, Přemek to má blizoučko do práce a náklady na přesun jinam (nejen peníze) jsou vysoké. Je tam prostor pro optimalizaci, kdyby se nám do toho někdy chtělo.


Jídlo


Za jídlo jsem dohromady utratil 5200. Je to víc, než s čím by se asi dalo pohodlně vyžít, ale míň, než jsem za jídlo dával dřív, takže jsem celkem spokojen. 1300 z toho jsou restaurace. Pět hlavních jídel, a pak nějaké čaje a jiné nápoje. Je to taková cena za socializaci.

Nákupy


Pro experiment jsem zapisoval všechny potraviny, které jsme měsíc koupili domů. Celkem můj podíl (neboli půlka) je 3900. Z toho 1200 ovoce a zelenina, 900 maso, 380 vajíčka, 700 tuky a kokomléka. Je tam nějaká nepřesnost, protože je v tom třeba nákup kokosového oleje a ghí do zásoby, ale zase tam třeba není velký nákup oříšků, který jsme dělali na konci ledna a teď z něj žijeme. Část nákladů by mohla být menší, kdybychom netrvali na kupování bio masa a vajíček, ale doufáme, že mají lepší výživové parametry a taky že takhle podporujeme lepší zacházení se zvířaty, a kupujeme si tak odpustku pro svědomí.

Celkově to hodnotím, že je to docela ok. Plán je jíst maso trochu méně často. Taky, pokud to půjde, budu ovlivňovat společnost, abychom chodili do levnějších restaurací. Pro mě osobně je dost jedno, jestli jím jídlo za 100 nebo za 200. To druhý mi dvakrát lepší nepřijde. Ale že bych kvůli tomu nešel na jídlo s lidmi, které chci vidět, to zas ne. Budu dál sledovat, kolik utratím za potraviny a restaurace, ale zapisovat položku po položce byla pakárna a už to dělat nechci.

Administrace


1000 padlo na pokutu za pozdní vrácení zbrojáku. To byla čistě moje lamovina. Zapoměl jsem, že se to musí, a dopis o tom mi přišel k rodičům. Je to přestupek a může se za to dát i mnohem větší pokuta, takže jsem nakonec ten litr ještě rád zaplatil. Něco takového se asi moc často dít nebude, ale reprezentuje to v rozpočtu nečekané výdaje, které vždycky nějaké budou.


Služby


700. Přes dvě stě padlo na ostříhání a necelých pět set na úklid. Pod prvním článkem o tomhle plánu se někteří tvářili, jako že to hodlám dělat moc extrémně. Nic takového se nekoná, radši programuju než vytírám.


Fitness


0. Dříve jsem za tuhle kategorii utrácel mnohem víc. Chodil jsem na různý drahý cvičení, šály, akra, Futr. Teď je to dílem náhody a dílem snahy výrazně méně. Pořád léčím bolavé zápěstí, takže místo na cvičení jsem chodil na magnetoterapii. Abych nebyl úplnej zápecník, začal jsem běhat, hned jak začalo být v půlce měsíce aspoň trochu teplo. V březnu ještě budu dál dolečovat ruku a dál běhat, s trochou snahy se snad dokopu i k nějakému domácímu cvičení. V dubnu budu zase chodit na KB5. Zaplatil jsem totiž za listopad, a hned potom jsem si zrakvil ruku. Oni byli tak hodní, že mi ten zaplacený měsíc posunuli na dobu, až budu moct. Co bude v květnu a dál, netuším.

Zábava


300. Tohle je taky položka, která se umí nafukovat nade všechny meze. Tenhle měsíc byl experiment, jak se to dá srazit na minimum a přitom netrpět. Takže jsem hrál pokémony, a RIFT. Obojí je freemium, neboli dá se to hrát zadarmo a snaží se vám tam nacpat různě věci za peníze. Já mám vypracovaný naštěstí dobrý filtr, a na nic takového mě neutáhnou.
Hodně času jsem věnoval koučování a obcházení ukázek výcviků. Podrobnosti jsou v samostatném článku. Tl;dr je to zábava, mám pocit, že u toho rostu a je to zadarmo, maximálně za čaj. Super.
200 byl vstupné na šifrovačku, 100 za sdílený netflix účet. Ten netflix by se asi dal odbourat, ale je to jen malá částka, a cítím se líp, když jen nepirátím.

Zbytek


Zbytek vychází na různé nákupy drogerií a podobných nezajímavostí. Na tom se moc ušetřit nedá a není to tak velká položka, aby nad tím stálo za to přemýšlet.


Bilance


V úvodním článku jsem operoval s poměrem mezi vydělanými a utracenými penězi 50:50. Kdyby se mi povedla udržet tahle třetina, tak by byl můj cíl hned o několik let blíž. To je milé. Ale nechci si na sebe plést nějaký bič, uvidíme, jak to půjde dál.



Žádné komentáře:

Okomentovat